Svein Nilsen skrev:Det jeg savner er klubber og managere som tar et større ansvar. Tenk om en Stoke spiller filmer (Shaqiri....), dommeren ser ikke det og dømmer straffespark. Mark Hughes og Stoke City ser at dette er filming og sier etter kampen; dette var dessverre juks, vi som lag og klubb tar sterkt avstand fra dette og vi har derfor valgt å bøtelegge han OG gi han en kamp karantene! Det ville vært stort, fornuftig og riktig!
Det hadde vært fantastisk om det hadde skjedd det du skisserer her!
Indre justis funker, jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det i dette tilfellet ville ha vært det mest effektive virkemiddelet.
Hvis managere og i høyeste grad også supportere viser klart og tydelig at juks er uakseptabelt, og ikke roter seg inn i en argumentasjonrekke type: "Vi ble bortdømt i forrige kamp, så det er ikke mer enn rett og rimelig at vi nå får betalt tilbake" osv., ja så vil etterhvert spillerne forstå at juks er sosialt uakseptabelt. Personlig har jeg savnet at mange nok supportere( gjelder generelt i de aller fleste klubber og ikke bare Stoke ) har tatt avstand fra juks, og da spesielt hvis spillere fra eget lag har jukset. Det har som regel blitt feid under teppet, ikke nevnt i det hele tatt eller blitt forsøkt rettferdiggjort. Jeg mener jo at dette ligger litt i tiden vi lever i også da: Det viktigste er å vinne, noe det forsåvidt alltid har vært, men i dag er det i større grad underordnet hvordan man vinner.
Fram med det gode gamle spanskrøret, gi spillere som jukser et par reale rapp, ilegg de bot( som svir og som står i forhold til den absurd velfylte lønningsposen de har ), utestengelse i tre kamper og heng de ut i aviser og på nett. Blir disse tiltakene gjennomført så er jeg rimelig trygg på at jukset vil fordufte relativt kjapt.