I 16-dels finalen er gruppevinnerne fra gruppespillet, samt de fire beste av Champions League treerne seedet. Det betyr at gruppevinnerne ikke kan møte hverandre og heller ikke møte noen av de fire beste Champions League treerne. Lag tilhørende samme forbund kan heller ikke trekkes sammen. I tillegg får de seedede lagene spille borte først og returkampen hjemme, noe som vel er regnet som en fordel. Fotball blir aldri matematikk, men i utgangspunktet fremstår det altså slik at gruppevinnerne møter en antatt svakere motstander i 16-dels finalen og at det, sammenholdt med fordelen av siste hjemmekamp, således må antas å være en fordel for Stoke å vinne sin gruppe.
I 8-dels finalen og videre er det derimot ingen seeding, men fri trekning. Når jeg ser på lagene som er igjen, så er jeg av den oppfatning at Stoke har alle muligheter for å kunne nå langt i denne turneringen. Mesteparten av de potensielle motstanderne er nok ikke sterkere enn lagene Stoke jevnlig møter i Premiere League. Faktisk tror jeg derfor at det kan være vel så vanskelig å oppnå en sterk plassering i PL og å nå langt i FA-cupen, som det vil være å nå langt i Europaligaen. Er det kanskje i Europa League vi skal gjøre det denne sesongen ?

Trekningssystemet referert over er for øvrig hentet fra UEFA sine hjemmesider, så jeg har det fra offisielt hold....