Morten T. skrev:Torstein Norevik skrev:Vel, nå har Hughes oppnådd to poeng mer i sin svakeste sesong enn det Pulis hadde da han fikk fyken. Altså er forskjellen ett poeng mindre enn ved sammenligningen av Pulis beste sesong mot Hughes sin svakeste. Altså kan dette brukes både mot Hughes kontra Pulis og til fordel for han i sammenligningen med Pulis, det kommer helt an på hvilken innfallsvinkel man har.
Det her er korrekt.
Allikevel er forskjellen mellom disse to - sett over tid - ganske liten. Etter mine beregninger har Hughes tatt i snitt 0,10 poeng mer i snitt enn Pulis pr. match han har ledet Stoke. Det betyr i praksis at disse to har helt like resultater i 29 kamper på rad før Hughes får en seier og Pulis ett tap. Så går det 29 nye kamper før det samme skjer igjen. Det er ganske jevnt og for meg blir det litt merkelig hvordan ros og ris har blitt fordelt mellom disse to.
Jeg velger heller å forsøke å se hvem som har gjort det relativt best( f.eks. ta med en faktor som at Stoke var nyopprykket, økonomisk status osv. ) og når jeg gjør det så hersker det liten eller ingen tvil om hvem som har levert best av disse to.
Men relativitet er vanskelig å måle, og derfor er det også vanskelig å kunne dokumentere en slik påstand som du fremsetter. Faktum er at det er Hughes som har hatt de beste resultatene av de to, det viser de tørre tall. Så er det jo dette med relativitet som du trekker inn, og jeg er enig i at det er en relevant faktor ved vurderingen. Men som sagt, vanskelig å måle.
Jeg har gjentatte ganger påpekt at jeg synest Pulis største prestasjon i Stoke var å føre oss til opprykk, samt å sørge for at vi greidde å beholde plassen den første sesongen, da alle dømte oss nord og ned, til dels også den andre sesongen i PL. Fordi det nok var da han hadde de vanskeligste rammebetingelsene.
Jeg er ikke like imponert over det han fulgte opp med de neste sesongene. Han snakket stadig om sin tre-års plan, og om å ta klubben til "the next level" etter det, men uten at det kom til noen synlige endringer, slik han hadde annonsert det ville bli. Og han tok oss vel aldri til "the next level", det var vel heller snakk om status quo, og til dels tilbakegang.
Og så skal vi heller ikke glemme at selv om Hughes nok har større handlefrihet enn det Pulis hadde, så gjelder dette også for managerne i de fleste andre klubbene. Alle klubbene har større budsjetter nå, og det er ikke lenger bare de aller største klubbene som har råd til å kjøpe spillere for anselige beløp. Mange mener derfor at det blir bare tøffere og tøffere å hevde seg i PL. Det må også tillegges betydelig vekt når relativiteten skal vurderes.
Jeg synest Hughes startet veldig bra i Stoke, men pilen har pekt klart nedover det siste halvannet året. Ikke så ulikt forgjengerens utvikling de årene han hadde ansvaret for Stoke i PL.
Så påstanden om at Pulis har gjort det bedre som Stoke-manager enn Hughes, kun basert på lite målbare relativitetsbetraktninger, den kjøper jeg ikke, når de tørre tall viser fordel Hughes på nesten alle områder.
Og så er vi igjen gang med Pulis/Hughes, som vel er utdebattert for lengst...