Dette er flott og en proft produsert video også!
Jeg har alltid lurt på hvorfor så mange av oss er så fascinert av nettopp England og kulturen der. Hvorfor ikke Tyskland, Frankrike, Italia, Tsjekkia, Hellas, Sveits, Sverige, Russland, Portugal, Nederland osv. ?
Jeg er jo ikke sikker, men kan det være at vi har mye til felles på mange områder? Historisk og kulturelt for eksempel?
Eller kan det være det som skiller oss som fascinerer?
Personlig liker jeg jo godt den britiske væremåten og humoren som er en herlig blanding av seriøsitet, selvironi, alvor og fleip. Og selv om det samme finnes i flere andre europeiske land så er det en liten mangelvare her på berget, synes jeg.
Pubkulturen - Public Houses - er også en herlig greie og skiller seg kraftig fra Norge, kanskje bortsett fra noen små geografiske områder i urbane strøk. Å gå ut å treffe andre over en øl og ha det hyggelig sammen med kjente og ukjente er en ganske annen greie enn å sitte hjemme med en pizza eller dra på hytta langt unna andre levende vesener.
Fotballkampene er jo selvfølgelig også en grunn for fascinasjon. Gammel og ung deltar på kampene og legger sjela si i å være på tribunen.
Jeg liker også at England har vært nyskapende på mange fronter, spesielt innafor kultur. Musikk, kunst, design, klær, film....jækla mange kule greier som kommer derifra.
Engelskmenn er også gjennomgående hyggelige i likhet med de fleste nordmenn. I tillegg er jo også været og klimaet mye likt. Surt, vått, grått og kaldt.
Det eneste minuset for meg var maten. Der stilte England virkelig utrolig dårlig, men de 10-15 siste årene har de svingt seg voldsomt opp og hatt en klar bedring på den fronten.
Hadde vært skøy å vite hvorfor andre lar seg fascinere.