EM 2012

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

EM 2012

Innlegg TrondG » 29 Mai 2012, 23:40

Mens vi venter på den kommende fotballfesten ønsker jeg å dele en film med dere som jeg anbefaler alle å se. BBC har produsert en halvtimes dokumentar om all rasismen og fascismen på tribunene i Polen og Ukraina. Filmen gjør et virkelig sterkt inntrykk, og mange av scenene er rett og slett motbydelige. Viktig å ha med i bakhodet; forhåpentligvis kan vi ved å rette verdens øyne mot de to nasjonene under EM være med å bekjempe svineriet.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 93iQgI3_Iw

Ellers tror jeg Spielführer Lahm og co tar pokalen med seg hjem til Tyskland i år. :)
UTMP
Brukerens avatar
TrondG
Ivrig Stokie

Re: EM 2012

Innlegg Morten T. » 30 Mai 2012, 08:54

TrondG skrev:Mens vi venter på den kommende fotballfesten ønsker jeg å dele en film med dere som jeg anbefaler alle å se. BBC har produsert en halvtimes dokumentar om all rasismen og fascismen på tribunene i Polen og Ukraina. Filmen gjør et virkelig sterkt inntrykk, og mange av scenene er rett og slett motbydelige. Viktig å ha med i bakhodet; forhåpentligvis kan vi ved å rette verdens øyne mot de to nasjonene under EM være med å bekjempe svineriet.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 93iQgI3_Iw

Ellers tror jeg Spielführer Lahm og co tar pokalen med seg hjem til Tyskland i år. :)

Dessverre, men rasismen lever i "beste" velgående i en del av disse landene. Jeg har jo litt familie i Slovakia( nabolandet til Ukraina og Polen ) og har dessverre sett noen pinlige og skammelige situasjoner hist og her når jeg har vært nedover. Da England spilte mot Slovakia for noen år siden ble både Heskey og Cole utsatt for rasisme og til og med ambulansepersonell(!) laget "apelyder" da de fraktet ut skadede spillere...En god del hooliganisme( som minner om 80-og 90-tallet i England ) er det dessverre også. Nå skal det sies at det riktignok er en god del rasisme i Norge også( det er bare å lese en hvilken som helst nettdebatt i en eller annen avis ) og at mediene kjører et ensidig overfokus og problematisering av enkelte "grupper"( som igjen fører til et vell av konspirasjonsteorier ), men jeg velger å tro at vi har kommet litt lenger her. Jeg hadde nok uansett hoppa over EM i Ukraina og (muligens) Polen hvis jeg hadde vært tilskuer. Tror ikke det vil være spesielt trivelig( spesielt i Ukraina som uansett bør boikottes pga. behandlingen av Timosjenko ).... :(

I mangel av at Norge, Slovakia og min gamle underdogs-favoritt Skottland ikke er med, så velger jeg meg Tsjekkia og Irland som de "kule" lagene som skal holdes med denne gangen.

Jeg tror uansett at Spania vinner til slutt.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Josef » 30 Mai 2012, 10:09

Passer kansje å slenge inn denne her om Avram Grant

http://www.bbc.co.uk/blogs/danwalker/20 ... is_an.html
Josef
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 30 Mai 2012, 10:43

Josef skrev:Passer kansje å slenge inn denne her om Avram Grant

http://www.bbc.co.uk/blogs/danwalker/20 ... is_an.html

Fint med perspektiver og livet er jo mye mer enn fotball. Må si jeg har fått et annet syn på Grant etter denne artikkelen.
Sjøl orket jeg ikke en gang å dra til Auschwitz da jeg var i Krakow for noen år siden...
Håper EM blir fritt for rasisme i alle former. Den tida bør vi ha lagt bak oss nå.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 30 Mai 2012, 16:19

Fantastisk artikkel om Mr. Grant! Livet er urettferdig og det er og har vært mange drittsekker der ute. Rasisme i større og mindre grad blir vi nok aldri helt kvitt, men ifm EM håper jeg det blir så lite som mulig og at eventuelle rasister blir tatt knallhhardt av politiet! Ut over det håper jeg de blir totat oversett!
Så til fotballen; artig med Stoke innslag og da må vi ha et godt øye til Irland. Fotballmessig tror jeg nok Tyskland og Spania står sterkest og min favoritt blir Spania. Følger selvfølgelig også ekstra med England, Danmark og Sverige. Men, morro blir det!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg bjørn123 » 31 Mai 2012, 22:54

Tror ikke Spania vinner - kun fordi mange der har vunnet alt det er å vinne og kanskje ikke er sultne nok.
Håper på en stor overraskelse og vil holde med alle "underdogsene" i de aller fleste kampene. Kankskje derfor jeg begynte å holde med Stoke :D
Når det gjelder rasisme er jeg overrasket over all "rasisme/vi i Norge er best i alt - holdning" det er blant folk - muligens bedre i større byer der man har større sjanse å bli kjent med folk fra andre kulturer...
Hva med vår kjære landsmoder Gro's slagord - typisk norsk å være best - bullshit spør dere meg.
bjørn123
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 31 Mai 2012, 23:34

bjørn123 skrev:Når det gjelder rasisme er jeg overrasket over all "rasisme/vi i Norge er best i alt - holdning" det er blant folk - muligens bedre i større byer der man har større sjanse å bli kjent med folk fra andre kulturer...
Hva med vår kjære landsmoder Gro's slagord - typisk norsk å være best - bullshit spør dere meg.

Uavhengig av Gro eller ikke , så er det et faktum at disse misantropiske greiene eksisterer i de fleste land og da fortrinnsvis blant majoritetsbefolkningen i hvert enkelt land. Alle personer med IQ over 20 skjønner at rasisme er feil. Det burde egentlig ikke være et tema lenger i et samfunn som liker å kalle seg opplyst. Dessverre så er det fortsatt noe som må holdes varmt og debatteres konstant. Jeg ser i dag at flere foreldre til de engelske spillerne ikke vil dra til Ukraina/Polen nettopp pga. at de frykter for rasisme. Da begynner det å bli absurd.

Jeg vil at personer skal bedømmes ut i fra hva de sier og gjør. Ikke ut i fra pigmenter i huden eller lignende irrelevante faktorer.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 01 Jun 2012, 16:29

Svein Nilsen skrev:Fantastisk artikkel om Mr. Grant! Livet er urettferdig og det er og har vært mange drittsekker der ute. Rasisme i større og mindre grad blir vi nok aldri helt kvitt, men ifm EM håper jeg det blir så lite som mulig og at eventuelle rasister blir tatt knallhhardt av politiet! Ut over det håper jeg de blir totat oversett!
Så til fotballen; artig med Stoke innslag og da må vi ha et godt øye til Irland. Fotballmessig tror jeg nok Tyskland og Spania står sterkest og min favoritt blir Spania. Følger selvfølgelig også ekstra med England, Danmark og Sverige. Men, morro blir det!

Har faktisk billett til et par kamper i Polen og reiser med litt blanede følelser mht. rasisme scenarioet. Virkelig noe som gjør meg brydd så er det slike elementer, og som Morten skriver enhver med IQ over 20 skjønner at dette er F E I L :(
Til fotballen; skal bl.a. se Whelan/Walters i aksjon mot Spania. Blir antakeligvis litt av et stilbrudd. Holder naturligvis med underdogen og skal følge litt ekstra med Stoke-gutta.
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg Richard Prestegård » 04 Jun 2012, 10:23

Kunne ikke vært mer enig i det dere skriver her. Nå har debatten om fremmedfrykt blusset opp igjen i Norge, og det er dessverre slik at mange i vårt eget land deler de ekstreme antisemittiske holdningene jeg håper vi slipper å se i Polen og Ukraina. Jeg håper vi klarer å vise at utviklingen har kommet lenger, men det er dessverre slik at vi ofte glemmer oss selv. Vi må også møte oss selv i døra, fordi vi må få bukt med de rasistiske holdningen som dessverre er utbredt hos en liten del av den norske befolkningen.

Til det har jeg en sang skrevet av den norske rapduoen Karpe Diem. Den handler om toleranse, og har en sterk, men svært viktig tekst.

http://www.youtube.com/watch?v=boQPp2pen60

La oss håpe at det er fotballen, og ikke rasismen, som står i fokus under og etter EM i Polen og Ukraina! :D
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 04 Jun 2012, 23:08

Til det har jeg en sang skrevet av den norske rapduoen Karpe Diem. Den handler om toleranse, og har en sterk, men svært viktig tekst.

http://www.youtube.com/watch?v=boQPp2pen60

Bra link, Rich!
Knut Ole
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest