Hur undviker man vanliga misstag i ansökan?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Hur undviker man vanliga misstag i ansökan?

Innlegg jomlom » 08 Mai 2025, 13:44

Vi trodde först att det skulle vara enkelt att skriva ansökan om personlig assistans till vår son, men det visade sig vara mycket svårare än vi trodde. Vi blev osäkra på hur vi skulle formulera behoven utan att de missförstods. Det känns som att minsta fel kan leda till avslag, och vi vill undvika att behöva göra om hela processen. Vad ska man tänka på för att inte göra misstag redan i första försöket?
jomlom
Ivrig Stokie

Re: Hur undviker man vanliga misstag i ansökan?

Innlegg kartinka » 08 Mai 2025, 15:31

Vi tog kontakt med ett bolag som erbjuder juridisk hjälp personlig assistans just för att undvika sådana misstag. De visste exakt vad som ofta leder till avslag och hjälpte oss att formulera ansökan på ett sätt som följde LSS-ramarna. De hade full koll på Försäkringskassans och kommunens krav. Med deras hjälp blev vår ansökan rätt från början, och vi behövde inte komplettera något i efterhand.
kartinka
Ivrig Stokie

Re: Hur undviker man vanliga misstag i ansökan?

Innlegg madina » 08 Mai 2025, 15:53

Jag gjorde misstaget att tänka att det bara handlade om att förklara behoven. Men myndigheten kräver mer än så – man måste visa att det handlar om grundläggande behov enligt LSS. Det visste inte jag, så min första ansökan fick avslag. Det var först när jag fick hjälp att förstå lagtexten som jag kunde formulera om allt på rätt sätt. Det hade jag aldrig klarat själv.
madina
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest