Filming

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Filming

Innlegg Morten T. » 17 Jan 2017, 16:00

Skal det endelig skje noe her?:
http://www.bbc.com/sport/football/38650163

Jeg visste ikke at skottene allerede hadde innført regler for dette, men jeg ser frem i mot den dagen England og Premier League setter i gang med et tilsvarende system. Kanskje har noen av de ledende menn og kvinner sett at den fotballen som før ble tuftet på litt andre prinsipper enn dagens ikke var så dum allikevel og at man nå vil forsøke å gjøre noe med dette?

Allerede i 2012 lanserte Tony Pulis dette som en idè og var derfor forut sin tid, og det er veldig fint å se at det nå( kanskje ) blir tatt tak i nesten fem år etter at den capskledde kom med forslaget:
http://www.telegraph.co.uk/sport/footba ... iving.html

Uansett, et mulig fremtidig gledelig utfall for de av oss som ser på fotball som en ærlig og redelig kamp mellom to lag og som synes at dette er viktig for at fotballsporten ikke skal miste sin verdi som den fascinerende idretten det tross alt kan være. :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Filming

Innlegg Richard Prestegård » 17 Jan 2017, 22:31

Morten T. skrev:Skal det endelig skje noe her?:
http://www.bbc.com/sport/football/38650163

Jeg visste ikke at skottene allerede hadde innført regler for dette, men jeg ser frem i mot den dagen England og Premier League setter i gang med et tilsvarende system. Kanskje har noen av de ledende menn og kvinner sett at den fotballen som før ble tuftet på litt andre prinsipper enn dagens ikke var så dum allikevel og at man nå vil forsøke å gjøre noe med dette?

Allerede i 2012 lanserte Tony Pulis dette som en idè og var derfor forut sin tid, og det er veldig fint å se at det nå( kanskje ) blir tatt tak i nesten fem år etter at den capskledde kom med forslaget:
http://www.telegraph.co.uk/sport/footba ... iving.html

Uansett, et mulig fremtidig gledelig utfall for de av oss som ser på fotball som en ærlig og redelig kamp mellom to lag og som synes at dette er viktig for at fotballsporten ikke skal miste sin verdi som den fascinerende idretten det tross alt kan være. :)


Det er på tide at dette innføres. Burde straffes i etterkant slik som med stygge taklinger og annet usportslig spill.
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1610
Registrert: 05 Aug 2010, 00:05
Bosted: Oslo

Re: Filming

Innlegg Morten T. » 18 Jan 2017, 12:10

Richard Prestegård skrev:
Morten T. skrev:Skal det endelig skje noe her?:
http://www.bbc.com/sport/football/38650163

Jeg visste ikke at skottene allerede hadde innført regler for dette, men jeg ser frem i mot den dagen England og Premier League setter i gang med et tilsvarende system. Kanskje har noen av de ledende menn og kvinner sett at den fotballen som før ble tuftet på litt andre prinsipper enn dagens ikke var så dum allikevel og at man nå vil forsøke å gjøre noe med dette?

Allerede i 2012 lanserte Tony Pulis dette som en idè og var derfor forut sin tid, og det er veldig fint å se at det nå( kanskje ) blir tatt tak i nesten fem år etter at den capskledde kom med forslaget:
http://www.telegraph.co.uk/sport/footba ... iving.html

Uansett, et mulig fremtidig gledelig utfall for de av oss som ser på fotball som en ærlig og redelig kamp mellom to lag og som synes at dette er viktig for at fotballsporten ikke skal miste sin verdi som den fascinerende idretten det tross alt kan være. :)


Det er på tide at dette innføres. Burde straffes i etterkant slik som med stygge taklinger og annet usportslig spill.

Stygge tacklinger, uthaling av tid osv. håper jeg at dommerne fortsatt skal ta der og da, fordi dette bør og kan de se. Med filming er det litt annerledes. Her gjøres en bevisst handling¨i form av juks som har til hensikt å oppnå en fordel basert på falske premisser.
Den gang da jeg ble fascinert av engelsk fotball så ble spillere som jukset/filmet hengt ut i avisene i dagene etter og også av klubbens egne tilhengere. F.eks. er Maradona fortsatt et skjellsord blant mange i England etter mannens hands mot The Three Lions i VM i 1986( eller var det 1990? ).

Så har det skjedd noe. Inn har kommet mange spillere fra andre fotballkulturer og dratt med seg en del filming og juks som etterhvert også engelskmennene, irene, waliserne, nord-irene og skottene har begynt å adoptere. Det er veldig, veldig beklagelig, men supert at de nå forsøker å gjøre noe med det. Jeg tror også at supportere må bli mye bedre på å gjøre filming og juksing sosialt uakseptabelt og benytte seg av litt "indre justis" mot spillere som filmer. Slik var det før på den tiden da det å vinne ved hjelp av juks ble sett på som en skam og ikke som i dag hvor det å vinne betyr mer enn å ha gjort det med æreskodeksen i behold ( og dette med å godta den type ting, eller dysse det ned og snu seg bort hvis det gjelder spillere fra egen klubb, gjelder også overrasskende nok en del supportere som har hengt med en god del år. ).

Fotball og fotballspillere burde ha lært mer av sporter som ishockey rundt dette med juks og filming.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Filming

Innlegg Svein Nilsen » 18 Jan 2017, 20:42

Helt enig! Juks og fanteri hører ikke hjemme i fotballen - uansett nivå! Klarer ikke dommergjengen å se filming der og da bør det være en selvfølge at straff skal komme i ettertid. Det som derimot dessverre også vil bli et resultat av dette er at den klubben som blir rammet av filmingen, f.eks. et avgjørende straffepark i mot, har liten nytte av at vedkommende jukser blir utestengt i 3 kamper. Straffesparket blir vel neppe underkjent noen dager etter at kampen er slutt.
Jeg som også er ishockey fantast (Frisk Asker) er helt enig med din beskrivelse Morten. Fotballspillere ER juksepaver og puslinger. Kan jo også se mot håndballen, som etter min mening er altfor tøff rent fysisk (finnes det ikke regler i den sporten??), hva skikkelig mannfolk er laget av. De tåler en trøkk eller to, fotballspillere tåler dessverre ikke at noen ser hardt på de eller i verste fall rører de! Pyser og puslinger de aller fleste, med noen få hederlige unntak.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Filming

Innlegg Morten T. » 18 Jan 2017, 21:18

Svein Nilsen skrev:Helt enig! Juks og fanteri hører ikke hjemme i fotballen - uansett nivå! Klarer ikke dommergjengen å se filming der og da bør det være en selvfølge at straff skal komme i ettertid. Det som derimot dessverre også vil bli et resultat av dette er at den klubben som blir rammet av filmingen, f.eks. et avgjørende straffepark i mot, har liten nytte av at vedkommende jukser blir utestengt i 3 kamper. Straffesparket blir vel neppe underkjent noen dager etter at kampen er slutt.
Jeg som også er ishockey fantast (Frisk Asker) er helt enig med din beskrivelse Morten. Fotballspillere ER juksepaver og puslinger. Kan jo også se mot håndballen, som etter min mening er altfor tøff rent fysisk (finnes det ikke regler i den sporten??), hva skikkelig mannfolk er laget av. De tåler en trøkk eller to, fotballspillere tåler dessverre ikke at noen ser hardt på de eller i verste fall rører de! Pyser og puslinger de aller fleste, med noen få hederlige unntak.

Det med hvordan man skal gjøre det med klubber som blir rammet av filmingen hadde jeg ikke tenkt på, men det er uten tvil et viktig poeng, Svein.
Normalt sett er jeg motstander av såkalt "kollektiv avstraffelse", men i fotball så ligger det i sakens natur at det kanskje hadde vært effektivt i og med at det er en lagsport. Kanskje vurdert å tilkjenne motstanderen seieren og 0-3 i målforskjell?
En annen ting er jo at å stramme inn regelverket sannsynligvis vil virke preventivt. Hvis spillerne vet at de vil bli straffet, og det ganske hardt også, så tipper jeg det aller meste av filminga er borte i løpet av 2-3 måneder.

Jeg kjenner også en del hockeyfolk, sønnen til en kollega og kompis spiller forresten på Frisk( tror han er lånt ut til Kongsvinger for tida ), jeg spilte litt sjøl også i yngre dager og gikk i skoleklassen sammen med Svenna "Dere må bli mye mer sinnsyke!" Olsen fra Iskrigerne på TV. Jeg jobber også sammen med et par spillere som har spilt og spiller fortsatt på høyt nivå og kjenner et par fyrer som har vært på landslaget. Det pussige er at de alle som en, helt uavhengig av hverandre, ler av fotballspillere og hvor pysete de er. I ishockey er det en æreskodeks mellom spillerne, også internt i laget og flere av de gutta har en smerteterskel helt hinsides all fornuft. Når de for eksempel spiller for landet sitt så er det pga. ære og ikke pga. penga og de gir absolutt alt, hele tida.

Jeg synes fotballen var mer slik før, men noe har skjedd de siste 25-30 åra, og jeg liker det ikke. Men kanskje det blir en bedring på dette nå? Ikke noe ville ha vært bedre. :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Filming

Innlegg Richard Prestegård » 19 Jan 2017, 20:06

Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev:Helt enig! Juks og fanteri hører ikke hjemme i fotballen - uansett nivå! Klarer ikke dommergjengen å se filming der og da bør det være en selvfølge at straff skal komme i ettertid. Det som derimot dessverre også vil bli et resultat av dette er at den klubben som blir rammet av filmingen, f.eks. et avgjørende straffepark i mot, har liten nytte av at vedkommende jukser blir utestengt i 3 kamper. Straffesparket blir vel neppe underkjent noen dager etter at kampen er slutt.
Jeg som også er ishockey fantast (Frisk Asker) er helt enig med din beskrivelse Morten. Fotballspillere ER juksepaver og puslinger. Kan jo også se mot håndballen, som etter min mening er altfor tøff rent fysisk (finnes det ikke regler i den sporten??), hva skikkelig mannfolk er laget av. De tåler en trøkk eller to, fotballspillere tåler dessverre ikke at noen ser hardt på de eller i verste fall rører de! Pyser og puslinger de aller fleste, med noen få hederlige unntak.

Det med hvordan man skal gjøre det med klubber som blir rammet av filmingen hadde jeg ikke tenkt på, men det er uten tvil et viktig poeng, Svein.
Normalt sett er jeg motstander av såkalt "kollektiv avstraffelse", men i fotball så ligger det i sakens natur at det kanskje hadde vært effektivt i og med at det er en lagsport. Kanskje vurdert å tilkjenne motstanderen seieren og 0-3 i målforskjell?
En annen ting er jo at å stramme inn regelverket sannsynligvis vil virke preventivt. Hvis spillerne vet at de vil bli straffet, og det ganske hardt også, så tipper jeg det aller meste av filminga er borte i løpet av 2-3 måneder.

Jeg kjenner også en del hockeyfolk, sønnen til en kollega og kompis spiller forresten på Frisk( tror han er lånt ut til Kongsvinger for tida ), jeg spilte litt sjøl også i yngre dager og gikk i skoleklassen sammen med Svenna "Dere må bli mye mer sinnsyke!" Olsen fra Iskrigerne på TV. Jeg jobber også sammen med et par spillere som har spilt og spiller fortsatt på høyt nivå og kjenner et par fyrer som har vært på landslaget. Det pussige er at de alle som en, helt uavhengig av hverandre, ler av fotballspillere og hvor pysete de er. I ishockey er det en æreskodeks mellom spillerne, også internt i laget og flere av de gutta har en smerteterskel helt hinsides all fornuft. Når de for eksempel spiller for landet sitt så er det pga. ære og ikke pga. penga og de gir absolutt alt, hele tida.

Jeg synes fotballen var mer slik før, men noe har skjedd de siste 25-30 åra, og jeg liker det ikke. Men kanskje det blir en bedring på dette nå? Ikke noe ville ha vært bedre. :)


Interessante poenger å lese her, Morten og Svein. Jeg vokste opp, og nå er ikke jeg så gammel riktignok, med at vi som spilte fotball lo av håndballspillere og kalte det for en pysesport og andre betegnelser som ikke egner seg på trykk. Nå, sett i ettertid, kan jeg ikke fatte hvor vi fikk det fra. Kanskje var det arvet ned fra min foreldregenerasjon som hadde vokst opp med at fotball var knallhardt fysisk og tøft, men, som regel, fair. Håndball er og blir en mye tøffere sport enn fotball, og fotball går dessverre i helt feil retning. Ishockey og håndball er to veldige gode eksempler på lagsporter som er beintøffe og fysisk harde, men hvor det er en justis om at man gir og tar og ikke jukser seg til noe. Fotballspillere er på vei helt feil vei og jeg gremmes av å se at det nesten ikke går en kamp hvor fotballspillere er kyniske når det kommer til taklinger, filming og en omkransing av dommeren for alltid å få motspillerne utvist eller på en annet måte straffet. Jeg er ganske sikker på at flertallet som vil ha bukt med filminga ikke vil ha en sport hvor alle løper rundt som Vinny Jones, men hvor det er en indre justis om at man vinner og taper uten å jukse. Kanskje er det enorme pengepresset og de store summene med på å skape juks og fanteri i fotballen? Jeg tror det er ganske sannsynling.
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1610
Registrert: 05 Aug 2010, 00:05
Bosted: Oslo

Re: Filming

Innlegg Morten T. » 20 Jan 2017, 10:44

Pengepresset har helt klart en innvirkning. Fotball har blitt business hvor det å vinne betyr mest for mange, uavhenging av hvordan det gjøres.
Men det jukses også utenfor banen. Økonomisk mislighet som gjør at en klubb skaffer seg fordeler på bekostning av de som har valgt å drive ærlig er en uting som det også burde gripes fatt i og sanksjoneres mot. Den beste måten å gjøre det på er å innføre reguleringer og straff som svir. Å f.eks. gi klubber som ManC, Real Madrid, Barcelona eller Chelsea pengebøter for en evt. overtredelse at økonomisk regelverk er meningsløst, i og med at pengesedler benyttes som snørrfille i de klubbene. Bedre da å flytte de nedover i divisjonene og diskvalifisere de fra europeiske turneringer.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Filming

Innlegg Torstein Norevik » 20 Jan 2017, 11:07

Morten T. skrev:Pengepresset har helt klart en innvirkning. Fotball har blitt business hvor det å vinne betyr mest for mange, uavhenging av hvordan det gjøres.
Men det jukses også utenfor banen. Økonomisk mislighet som gjør at en klubb skaffer seg fordeler på bekostning av de som har valgt å drive ærlig er en uting som det også burde gripes fatt i og sanksjoneres mot. Den beste måten å gjøre det på er å innføre reguleringer og straff som svir. Å f.eks. gi klubber som ManC, Real Madrid, Barcelona eller Chelsea pengebøter for en evt. overtredelse at økonomisk regelverk er meningsløst, i og med at pengesedler benyttes som snørrfille i de klubbene. Bedre da å flytte de nedover i divisjonene og diskvalifisere de fra europeiske turneringer.

Her er vi helt enige, Morten... :D
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Filming

Innlegg Morten T. » 26 Apr 2017, 12:25

Med forbehold om at dette stemmer:
http://www.vg.no/sport/fotball/premier- ... /23982920/

Det er ikke bra, og økonomisk doping og juks utenfor banen er minst like ille som filming og juks på banen. Ved å jukse på den måten så fratar disse klubbene muligheter for suksess hos klubber som velger å drive ærlig. Jeg har sagt det før: Bedre å være en anstendig klubb på lavt nivå og leve godt med seg sjæl enn en pillråtten klubb på øverste nivå.

Sjarmen med fotball forvitrer bare mer og mer, dessverre.
Juks på og utenfor banen, stadioner som kalles opp etter firmaer, astronomiske spillerlønninger, fotballdrakter nedtagga med reklame...Fotballen har virkelig gjort det den kan for å fjerne seg mest mulig fra sine røtter.

Dessverre.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Filming

Innlegg Morten T. » 18 Mai 2017, 14:12

Yes, Yes og Yes! Skal endelig de av oss som I årenes løp har blitt kalt sidrumpa, bakstreverske, gammeldagse og en haug med lignende beskrivelser, få en slags oppreisnining når dette ser ut til å bli gjennomført?:
http://www.dailymail.co.uk/sport/footba ... iving.html

Mange har jo dessverre stilltiende akseptert denne ukulturen som har bredt om seg de siste tiårene, spesielt hvis spillere fra EGEN klubb har vært involvert. Det har vært et trist skue.

Nå ser det ut til at også at de ledende menn og kvinner som sitter med utøvende makt endelig synes at nok er nok og det heller mot forandring neste sesong.

Det gleder en nostalgisk, men samtidig fremtidsrettet, fyr som meg selv. Tjohei! :mrgreen: :P 8-)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

cron