Torstein Norevik skrev:Richard Prestegård skrev:Dette kan være begynnelsen på slutten når det kommer til de hinsides overgangssummene vi har sett i fotballen de siste årene. Spillerne er nå klare for en endring, jeg ønsker endringene velkommen for å forsøke og redde fotballen fra å bli en fullstendig kommersiell lekeplass. La oss se om dette er begynnelsen på slutten.
http://www.nrk.no/sport/spillerne-vil-f ... 1.12560169
Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis er like begeistret for dette utspillet som du er, Richard![]()
I utgangspunktet høres jo dette ut som en god tanke, men vil ikke dette bare føre til at lønnsspiralen øker ytterligere ? De største og rikeste klubbene får frigjort kapital, som de i dag bruker på enorme overgangssummer, men kommer de til å "salte ned" disse pengene i banken ? Neppe....Jeg tror at de pengene som i dag brukes på overgangssummer da fort vil bli sprøytet inn i enda høyere spillerlønninger for å lokke til seg de aller beste spillerne.
Vi ser jo allerede i dag at spillere som går kontrakten ut, og derfor kan gå på free transfer, bruker dette til å sikre seg enda høyere lønninger, fordi spillerens nye klubb da har mer å sprøyte inn inn i lønn siden de slipper å betale overgangssum.
Jeg ser dette som et ytterligere forsøk på å flytte makten fra klubbene til spillerne, slik at spilleren skal få i pose og sekk, og det er vel ikke tilfeldig at dette utspillet kommer fra en spillerforening, om jeg har forstått det rett.
Så ser jo jeg argumentet med at folk i arbeidslivet ellers kan si opp jobben sin med en viss oppsigelsestid og at fotballspillerne er langt mer låst til sin arbeidsgiver enn tilfellet er for arbeidstakere flest. Men da skal vi også huske på at veldig mange profesjonelle fotballspillere, det gjelder nok de fleste i Premier League, har ukelønner som overstiger vanlige folks årslønner, og da er det vel kanskje ikke så galt at de må tåle noen ulemper også i form av lengre oppsigelsestid, som i realiteten disse lange kontraktene er ? Kanskje man kan snu det litt på hodet og si at ulempen med å bli "låst" til en klubb for en periode kompenseres med ekstremt høy lønn ?
Og da kan det jo være betimelig å stille spørsmålet om spillerne, ved å få en "oppsigelsestid" som folk flest også er villige til å redusere lønningene sine betraktelig som en motytelse ? Jeg tviler på at det vil være noe tema....![]()
Men jeg er helt enig i at pengegalskapen i fotballen burde reduseres betraktelig, det være seg overgangssummer eller spillerlønner. Men jeg er slett ikke overbevist om at dette er veien å gå.
Det vil vel også kunne bidra til at avstanden mellom de store rike klubbene og de mindre klubbene bare vil øke ? For da vil de mindre klubbene, som i dag må bygge seg opp og finansiere driften ved å ale frem talenter og selge disse til større klubber også miste en viktig inntektskilde. Og aldri få sjansen til å utvikle seg videre, med mindre de får hjelp av en sjeik eller oligark som ønsker seg eg ny hobby og statussymbol....![]()
Nei, jeg er redd dette nok er et utspill mer for å øke spillernes interesser og innflytelse over egen karriere, enn et idealistisk utspill med tanke på å "redde" fotballen. Altså i realiteten en maktkamp mellom klubbene og spillerne.
Men jeg kan jo selvsagt ta feil....
Gode og saklige (som alltid) innspill fra deg, Torstein