Spray

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Spray

Innlegg Richard Prestegård » 01 Aug 2014, 09:44

FA har bestemt at sprayen som skal vise hvor ballen og muren skal stå på frispark, og som var meget populær under VM i Brasil i 2014, skal brukes i Premier League fra sesongen 2014/2015. Det var veldig rart da jeg så det første gang, men du verden hvor bra det fungerte. Ikke en mur snek seg fremover da det var frispark. En idé jeg støtter 100 % :D
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Re: Spray

Innlegg Morten T. » 01 Aug 2014, 10:07

Richard Prestegård skrev:FA har bestemt at sprayen som skal vise hvor ballen og muren skal stå på frispark, og som var meget populær under VM i Brasil i 2014, skal brukes i Premier League fra sesongen 2014/2015. Det var veldig rart da jeg så det første gang, men du verden hvor bra det fungerte. Ikke en mur snek seg fremover da det var frispark. En idé jeg støtter 100 % :D

Enig, den funker godt.
Men noe jeg har lurt på en stund: Hva er den sprayen egentlig laget av?
Ved første øyekast ser det ut som tradisjonelt barberskum eller som den palmeolje"kremen" som flere, av en eller annen merkelig grunn, velger å sprute ut på bær og desserter.

Stoffet forsvinner jo et par minutter etter at den er sprayet ut, noen som vet hva innholdet er?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Ole Roger Muhle » 01 Aug 2014, 10:35

Fotballspray ((en) vanishing foam, vanishing spray) er en vannbasert spray, patentert av brasilianeren Heine Allemagne i 2002[1]. Sprayen brukes primært av fotballdommere for å markere korteste tillatte avstand mellom motstanderlagets spillere og ballens plassering under frispark,Boksen inneholder ca. 80 % vann, ca. 20 % butan og under 1 % surfaktant. Butanet ekspanderer under trykkforandringer, og det formes dermed små dråper av butan (fylt av vann) på gresset. Butanet fordamper etter kort tid, og kun vannet og surfaktantet ligger igjen. Alt forsvinner etter ca. 1 minutt.
Kilde:Wikipedia
Brukerens avatar
Ole Roger Muhle
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 01 Aug 2014, 12:43

Så en dommer som brukte vanlig barberskum til dette under Norway Cup, skummet ble ikke borte.... :D
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest